Reactie op : "Bagage op de racefiets" door Wim Visser

door Jan Bijma


Wim Visser heeft een schitterende constructie bedacht voor zijn bagagedrager, subliem van eenvoud. Wie heeft er een bagagedrager van 100 gram? Ik wil bij de opmerkingen van Wim toch een paar kanttekeningen maken.

  1. Wim vindt een racefiets niet sterk genoeg voor de Honderd Cols, maar de tocht is al tientallen malen op een racefiets gereden, zowel met als zonder bagage. Trouwens, Wim heeft zijn randonneur zover uitgekleed, dat je je kunt afvragen of hij niet een racefiets gebouwd heeft...
  2. Ik twijfel een beetje aan de sterkte van de platgeslagen uiteinden van de aluminium buizen. Ik heb in mijn lange fiets carrière vier keer een afgebroken drager gehad, altijd op zo'n plat uiteinde, altijd aluminium. Maar misschien is de constructie van Wim wel zo stijf dat daar helemaal geen beweging in zit, en dan breekt het ook niet.
  3. Door zijn driehoekconstructie is de drager van Wim erg stijf. Veel dragers hebben een verkeerde constructie, omdat alle verticale buizen evenwijdig lopen. Dat komt zowel bij goedkope als bij dure dragers voor. Let er daarom op dat je drager geschoord is, dat wil zeggen, ook twee verticale buizen heeft die naar elkaar toe lopen. Zo'n constructie is veel stijver en breekt lang niet zo gauw.


    Een ongeschoorde drager kan gemakkelijk heen en weer zwiepen.


    Een geschoorde bagagedrager is veel stijver, en beweegt daarom veel minder, wat de kans op breuk sterk vermindert.

    Het is handig als de hoogte van de drager instelbaar is, want als hij schuin staat kun je problemen krijgen doordat je schoenen bij elke omwenteling tegen de tas aanslaan.
  4. Ik ontken niet dat spatborden hun voordelen hebben. Maar ze hebben ook nadelen. Soms is het vervoer van de fiets wat problematischer. Het is wél weer extra gewicht om mee te nemen. En tot slot: als je in de sneeuw terecht komt is het moeilijker fietsen, omdat de sneeuw zich in het spatbord ophoopt. Sneeuw in de 100 Cols is minder uitzonderlijk dan je misschien zou denken...
  5. Het slot is lichter gemaakt door een dikke staaldraad te nemen. Ik gebruik vaak een dubbel gevouwen stuk remkabel, waar ik vertind ijzerdraad om gewikkeld heb, en vast gesoldeerd. Een remkabel is veel lichter en veel moeilijker door te knippen dan een dikke staaldraad.
  6. Een scheerapparaat is bij mij nog nooit mee geweest. Ik scheer me met een weggooimesje. Ik heb er twee bij me, samen wegen ze 12 gram.. Er gaat geen scheerzeep mee, voor twee weken is het niet zo erg je te scheren met hotelzeep.
  7. Een gewicht van 700..1000 gram is normaal voor een paar fietsschoenen. Als je daar significant op wilt besparen, ben je meteen heel veel meer geld kwijt.
  8. Met al te veel gewicht besparen op kleding moet je voorzichtig zijn. Je kunt in het hooggebergte (óók in de zomer), verrast worden door winters weer. Het is van levensbelang dat je dan voldoende kleren bij je hebt. Als je het zo koud krijgt dat je niet meer kunt remmen kun je niet verder afdalen, maar blijven staan is ook geen optie. Zorg in ieder geval altijd voor een jasje met lange mouwen, een regenjack en echte (winter-) handschoenen.