Vervoer naar Frankrijk


De Honderd Cols Tocht wordt gereden in Frankrijk. Maar hoe kom je daar met je fiets? 

Als je de tocht in meerdere jaren rijdt is het mogelijk om tussen ongeveer Les Depots/St.Didier (km 541) en St.Germain de Joux (km 3555) een doorsteekje te maken van zo'n 120 km) om weer op de startplaats uit te komen. Een tweede doorsteek van 140 km is mogelijk tussen Talizat (km 809) en Racoules (km 2319). Zo kan de tocht in drieën worden geknipt, met trajecten van resp. 1300 km (Vogezen/Bourgogne/Jura/Vogezen), 1700 km (Beaujolais/Cevennes/ Alpen) en 1600 km (Centraal Massief/Pyreneeën/ Cevennen).



Ook wordt geregeld gebruik gemaakt van een doorsteek van Les Depots (km 541) naar Culoz (km 3470) aan de voet van de Grand Colombier. Door Eli van Tijn is de 138 km lange route summier beschreven in een  Excelsheet. Een GPX-versie van het traject Les Depots-Culoz kun je downloaden. Ook de doorsteekjes Talizat-Racoules en  Les Depots-St.Germain-de-Joux zijn als GPX te downloaden.


Doorsteekjes per trein zijn mogelijk tussen

  • Bains-les-Bains en Giromagny, 
  • Tarare en Culoz,
  • Lamagistere en Carcassonne,
  • Bedarrides en Culoz,

De treinreizen duren doorgaans 1 à 2 uur.


Fiets
De meest voor de hand liggende manier om het vervoersprobleem op te lossen is de reis van en naar Saverne per fiets te maken. Dat heeft het voordeel dat je onderweg nog wat aan de conditie bouwt. Nadeel is natuurlijk wel dat het extra tijd kost. Doorgewinterde fietsers hebben voor de 550 km (vanuit Utrecht) doorgaans een dag of drie - vier nodig.
Een zeer globale aanlooproute van een aanbevolen route (vanaf Zuid Limburg, over Luxemburg) kun je downloaden, evenals de bijbehorende GPX-file .

Je kunt een aanloop nemen per trein naar Maastricht.


Auto
Vaak wordt de reis per auto gemaakt. De auto kan het best bij een hotel worden achtergelaten. Je kunt op verschillende manieren terugreizen naar de auto: (1) met de fiets (zie de doorsteekjes hierboven), (2) met de trein, of (3) met een huurauto.
Als je met de auto reist moet je natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om de fiets(en) met de auto te vervoeren. Soms passen ze er in, maar meestal heb je een fietsendrager nodig. Die heb je in drie soorten:

  • Dakdragers: hebben het nadeel dat ze wat onhandig zijn, en veel wind vangen.
  • Kofferdeksel dragers: zijn wat lastig te monteren, maar de fiets hangt strak achter de auto en vangt heel weinig wind.
  • Trekhaakdragers: De handigste en meest gebruikte manier om fietsen met de auto te vervoeren, maar je moet natuurlijk wel een trekhaak hebben.

Niet alle dragers die in Nederland verkocht worden mogen zomaar in het buitenland (trouwens soms ook in Nederland niet..) worden gebruikt. Zie de site van Autotrack.


Huurauto
Sommige autoverhuurders hebben de mogelijkheid om in Nederland gehuurde auto's in Frankrijk weer in te leveren en vice versa. Het voordeel is, dat je de reis overal kunt onderbreken waar een vestiging van de verhuurder is. Bekende verhuurders zijn o.a. Europcar, Hertz, Avis en Budget. Ze zijn niet zo goedkoop. Wie met de eigen auto naar Saverne gaat, kan ook (tegen veel goedkopere tarieven) gebruik maken van huurauto's om terug te keren naar de eigen auto als de tocht ergens wordt onderbroken.


Fietsbus
Cycletours in Amsterdam is de laatst overgebleven aanbieder van busvervoer. Er zijn wel andere aanbieders, maar die bieden hetzelfde programma. Onderstaande bestemmingen zijn in 2025 bereikbaar met de bus. We geven alleen de heenreis, de data van de terugreizen zijn in het algemeen een dag later.



KM Routeplaats Busbestemming Prijs *) enkele
reis €
Rijdt Afstand tot de
route (km)
222 Jussey Langres 210 19/5 - 15/8 54
264 Champlitte Langres 210
19/5 - 15/8 37
388 Beaune Beaune 210 19/5 - 15/8 -
492 Cluny Mâcon 215 11/7 - 8/8
25
511 Tramayes
Mâcon
215 11/7 - 8/8 24
971 Calès Souillac 210
7/7 - 18/8 13
979 Payrac Souillac 210
7/7 - 18/8 16
994
Gourdon Souillac 210 7/7 - 18/8 25
1035 Puy l' Eveque Cahors 210
7/7 - 18/8 34
1371 St Jean-le-Vieux St Jean-Pied-de-Port 220 21/7 - 5/9 4
1474 Asasp Oloron-Ste.Marie 220 30/6 - 11/8 9
2003 Carcassonne Carcassonne
220 30/6 - 22/8
-
2192 Lodeve Millau 220 11-7 - 22-8 62
2468 Roquemaure Avignon 215 18/4 - 12/9
18
2484 Bedarrides Avignon 215 18/4 - 12/9 15
2495 Sarrians Suze-la-Rousse **) 215 18/4 - 12/9 24
2576 Col de Veaux Suze-la-Rousse 215 21/4 - 11/8 36
2642
Simiane-le-Rotonde
Sisteron 215 25/7 - 5/9
59
2698 Manosque Sisteron 215 25/7 - 5/9 51
3326 Crest-Voland Cluses 215 11-7 - 8/8 44
3527 St.Germain-de-Joux Bourg-en-Bresse 215 11/7 - 8/8 63


*)  De prijs is exclusief reserveringskosten en garantiefonds, reken op ca € 30 extra.

**) Het is 6 km korter als je in Avignon uit de bus stapt, maar de bus is veel eerder in Suze.



Flixbus
Sinds 2015 is de Duitse startup Flixbus ook actief in Nederland. Vanuit Amsterdam, Delft, Leiden, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Eindhoven, Maastricht, Breda, Enschede, Arnhem en Nijmegen rijden er meerdere keren per dag bussen naar Parijs (Gare de Bercy). Daar kun je gemakkelijk overstappen op de treinen naar bestemmingen langs de route, want de stations Gare de Lyon, Austerlitz en Montparnasse liggen er vlakbij. De fiets mag voor nog geen tientje mee in de bus, met de wielen er uit kan hij in het bagageruim.

Een ticket kost maar enkele tientjes, veel goedkoper dan de trein, en zonder het risico van aansluitingen missen. Als je de nachtbus neemt kun je de volgende morgen verder reizen, en kost het je geen overnachting. Als je de middagbus neemt kun je verder met de ICN (nachttrein), zie hieronder. 

Parijs is niet de enige bestemming van Flixbus. De volgende plaatsen langs de route zijn ook bereikbaar met de bus:

Saverne, Epinal, Dijon, Roanne, Issoire, Cahors, Agen, Orthez, Lourdes, Tarbes, Carcassonne, Millau, Orange, Albertville, Annecy, St.Julien-en-Genevois, Bellegarde, Besançon, Belfort, Mulhouse, Obernai, Saverne. Daarvoor moet je dan wel overstappen.

Voor dienstregelingen van de bus zie de website van Flixbus.


Trein
Het meenemen van de fiets in de trein heeft als voordeel dat je niet gebonden bent aan de rijdata van de bus, maar elke dag kunt reizen, ook buiten het hoogseizoen. Nadeel is het risico op vertragingen bij overstappen. Bovendien moet je rekening houden met slechte aansluitingen en dus lange overstaptijden van soms meerdere uren.


Frankrijk is vanuit Nederland niet zo gemakkelijk per trein te bereiken als je een fiets bij je hebt. Je kunt wel met intercity's via Roosendaal naar Lille, maar naar Parijs nemen nog maar weinig TGV's fietsen mee.

Er rijdt ook (weer) een nachttrein met fietsvervoer van Amsterdam naar Basel (en terug). Om 9.00 uur uit Utrecht via Arnhem (aankomst Basel 6.20 uur); terug om 23.13, aankomst Utrecht om 8.33.
Als alternatief kun je met gewone intercity's via Venlo en Düsseldorf naar Basel (en verder naar Geneve). In onderstaand overzicht is die route aangegeven met VDB.

De oude Thalys treinen worden momenteel omgebouwd (en heten dan Eurostar), en daarna is er ruimte voor maar liefst 2 (TWEE!) fietsen. Wanneer die gaan rijden weten ze nog niet bij Eurostar.

Steeds minder treinen hebben de mogelijkheid om fietsen mee te nemen. De TGV Avignon-Basel bijvoorbeeld is een dubbeldekker geworden, en die neemt geen fietsen mee (tenzij verpakt in een fietshoes).

Gelukkig geeft de SNCF sinds kort wel weer informatie over treinen die fietsen meenemen op hun website https://nl.oui.sncf/nl/treinticket. Jammer genoeg is die informatie vaak niet compleet. Soms kun je beter kijken op de site van de desbetreffende Région welke TER treinen fietsen meenemen. In sommige régions is dat in elke TER, maar geeft Oui die informatie niet.

Betere informatie vind je op de site van OMIO.

Merkwaardig genoeg geven de Duitse spoorwegen veel betere informatie over de Franse verbindingen dan de Franse zelf. Zie hiervoor de site van Deutsche Bahn.


Onderstaande plaatsen zijn goed bereikbaar met de trein. De route is aangegeven vanuit Utrecht (VDB) of Roosendaal (RSL).

De volgende afkortingen zijn gebruikt:

  • VDB = Venlo-Düsseldorf-Basel;
  • RSL = Roosendaal-Antwerpen-Lille;
  • ICN = Intercité-de-Nuit (nachttrein);
  • TGV = Hoge Snelheids Trein.
  • TER = Regionale Expres Trein

In plaats van over Lille (RSL) kun je ook reizen over Parijs met de Flixbus (zie hierboven).

De dikgedrukte stations zijn aan te bevelen, omdat ze rechtstreeks met snelle verbindingen zijn te bereiken.
 

KM Routeplaats Afst Station Traject
0 Saverne
Saverne (1) RSL-Paris-TGV Nancy-Saverne
(2) VDB-Offenburg-Strassbourg-Saverne
(3) Maastricht-Luik-Luxemburg-Metz-Saverne
398 Beaune
Beaune RSL-Paris-TGV Dijon-Beaune
589 Tarare Tarare RSL-Paris-TER Lyon-Tarare
762 Brioude Brioude RSL-Paris-Clermont_Ferrand-Brioude
814 Neussargues
Neussargues RSL-Paris-Clermont_Ferrand-Neussargues
907 St. Etienne-Cantales 20 Aurilac RSL-Paris-Clermont_Ferrand-Aurillac
976 Rocamadour
Rocamadour RSL-Paris-Brive-Rocamadour
1000 Payrac 14 Souillac RSL-Paris-Souillac (IC of ICN)
1127 Lamagistere 21 Agen RSL-TGV Bordeaux-Agen
1257 Madiran 40 Tarbes RSL-Paris-ICN Tarbes
1401 Maslacq 10 Orthez RSL-Paris-TGV Orthez
1670 Ste Marie-de-Campan 33 Tarbes RSL-Paris-ICN Tarbes
1733 Mauleon-Barousse 16 Montréjeau RSL-Paris-ICN Tarbes-Montréjeau
1912 Foix
Foix RSL-Paris-ICN Foix
2011 Carcasonne
Carcasonne RSL-Paris-ICN Carcassonne
2466 Tavel 17 Avignon RSL-Parisl-TGV Avignon
2704 Manosque
Manosque RSL-Paris-TGV Dijon-TGV Aix-en-P-Manosque
3035 Guillestre 4 Mont-Dauphin RSL-Paris-ICN Mont Dauphin
3160 St Michel-de-M.
St Michel-de-M. VDB Basel-Geneve-Chambery-St Michel
3421 Mandallaz 30 Geneve VDB Basel-Geneve
RSL Paris-TGV Geneve
3605 Morez
Morez VDB Basel-TGV Dijon-Dôle-Morez
3873 Willer sur Thur
Willer sur Thur VDB Basel-Mulhouse-Willer
4095 Saverne
Saverne (1) RSL-Paris-TGV Nancy-Saverne
(2) VDB-Offenburg-Strassbourg-Saverne
(3) Maastricht-Luik-Luxemburg-Metz-Saverne


De fiets meenemen in Frankrijk is gratis, maar voor veel treinen (TGV, IC en ICN) moet je reserveren, en dat kost € 12,00. In de regio Auvergne-Rhône-Alpes moet je voor een TER ook reserveren.

De treinen vanuit Nederland en België over Parijs komen aan op Paris-Nord, en vertrekken vanaf andere stations (Austerlitz, Gare de Lyon, Montparnasse, Bercy, Est etc). Daar naar toe fietsen is prima te doen, het is meestal minder dan 6 km. Als je daarna de nachttrein neemt, zorg dan wel dat je niet in het donker hoeft te fietsen door Parijs. GPS-routes om door Parijs te fietsen naar overstapstations zijn verkrijgbaar bij het secretariaat.

In Lille moet je vaak overstappen van het station Lille Flandres naar Lille Europe. Dat is maar een kilometer verderop. Voor lange treinreizen (dat zijn ze meestal) is een nachttrein aan te bevelen. Dat kan met de Intercité de Nuit (ICN) treinen, die vanuit Parijs rijden naar een aantal (helaas steeds minder) bestemmingen. Overdag naar Parijs, en de volgende morgen vroeg aankomen op de plaats van bestemming. Zet je fiets wel vast met een kabelslot, want de nachttreinen zijn berucht vanwege de vele zakkenrollers en tasjesdieven. 


Ook een interessante verbinding is die tussen Ceilhes-Roqueredonde (km 2175) in de Cevennen en Neussargues (km 806) in het Centraal Massief, aan de voet van de Puy Mary. Als je met de auto naar Neussargues (ca 1000 km van Utrecht) rijdt en daar de auto achterlaat, kun je het Centraal Massief, de Pyreneeën en de Cevennen in één traject van ca 1400 km rijden, en met de trein terug naar de auto. Er rijdt één rechtstreekse intercity per dag (ca 4 uur) met gratis fietsvervoer.

Voor het Alpentraject kun je ook gebruik maken van de verbinding tussen Bedarrides (km 2493) en Culoz (km 3461). Er is meerdere keren per dag een snelle intercity (Avignon-Genève) die er ca 3 uur over doet.


Verdere informatie over treinreizen is te verkrijgen bij de Treinreiswinkel in Leiden. In de spits zijn sommige treinen meer dan twee keer zo duur. Tickets kun je ook rechtstreeks boeken op internet bij de SNCF


Jammer genoeg kun je op dit moment noch bij FIETS-MEE noch bij de Treinreiswinkel treinen boeken voor binnenlandse verbindingen. Dus nog wel bijvoorbeeld Amsterdam-Parijs, maar niet verder via Parijs-Carcassonne.


Let op: voor de terugweg kun je lang niet op alle stations internationale treinen boeken. Ook in Frankrijk zijn nog maar weinig loketten geopend. Binnenlandse treinen kun je meestal boeken en reserveren (ook voor je fiets) bij de automaten, waar je gewoon kunt pinnen. Soms kun je een trein niet reserveren omdat die vol zit of omdat er geen plek meer is voor de fiets. In de regionale treinen (TER) hoef je meestal niet te reserveren, maar ben je niet zeker van een fietsplek. Zie ook http://www.freewheelingfrance.com/planning-a-trip/bikes-and-french-trains.html. Voor dienstregelingen zie https://nl.voyages-sncf.com/nl/treinticket#bike-details.

Of je een fiets mee kunt nemen (en hoeveel bagage) in de verschillende treinen kun je vinden in dit handige overzicht.


Vliegtuig
Vanuit milieu-oogpunt natuurlijk niet aan te raden, maar het heeft zijn voordelen. Het is vaak niet duurder dan per trein, en de mogelijkheden om de fiets mee te nemen zijn veel gunstiger.

De Fietsvakantiewinkel bemiddelt niet meer voor vliegreizen. Je moet zelf de geschikte verbindingen uitzoeken, maar dat gaat gemakkelijk per internet.