Bagage
|
|
Eind 2007 vroegen we onze deelnemers naar
hun ervaringen met het meenemen van bagage tijdens hun Honderd Cols
Tocht, omdat we een vermoeden hadden dat er weinig standaard oplossingen
beschikbaar waren voor het meenemen van bagage op lichtgewicht fietsen.
Hieronder volgt een samenvatting van de reacties.
|
|
Randonneurs
Voor het merendeel van de deelnemers is de bagage helemaal geen probleem. Sommigen rijden met een volgauto in het kielzog. Veel deelnemers, vooral de kampeerders, rijden met een randonneursfiets of trekking fiets, die standaard is uitgerust met een goede bagagedrager. Een enkele kampeerder rijdt met een bagage-aanhanger, waarbij de Bobcar en Radical Cyclone favoriet zijn.
De laatste jaren zien we ook veel deelnemers die met een gravel bike rijden. Ze hebben bredere banden, en je rijdt er minder snel lek mee. Vaak zij ze uitgerust met oogjes voor bagagedragers.
Racefietsen
Een beperkt aantal deelnemers rijdt op een echte lichtgewicht racefiets. Het zijn dan vooral de hotelreizigers, die ook de langste dagafstanden maken. Vaak zijn ze lid van een toerclub, en rijden dan de Honderd Cols op dezelfde racefiets als die waarmee ze hun zondagse toertochten rijden met de club. Het zijn deze deelnemers die de meeste problemen hebben met het oplossen van het bagageprobleem. De racefiets is niet voorzien van een bagagedrager, en heeft er vaak ook geen voorzieningen voor. Hieronder volgt een aantal creatieve oplossingen van dat probleem:
-
Klemmen en beugeltjes
Enkele rijders monteren met wat kunst- en vliegwerk een dragertje op hun raceframe met
klembeugeltjes.
Klembeugeltjes zijn echter niet geschikt voor carbon-frames. Het beugeltje kan de kunststof beschadigen, waardoor breuk kan ontstaan.
-
Zadelpen dragers
Op racefietsen die niet voorzien zijn van oogjes om een bagagedrager te monteren kan een zadelpendrager een oplossing zijn.
Ze zijn er van verschillende merken. Tas-afhouders zijn noodzakelijk om te voorkomen dat de tassen in het achterwiel slaan. Wel heeft de drager nogal de neiging om te verschuiven, en daarmee tegen het wiel te lopen als je de fiets parkeert. Er komt dan zijdelingse druk op de bagage als die tegen een muur of een paal staat. De klem is niet sterk genoeg om die kracht op te vangen, waardoor de drager wat verdraait.
- Zelfbouw drager
Werktuigbouwkundig ingenieur Wim Visser maakte zijn eigen drager van aluminium buis. "Je hebt helemaal geen bagagedrager nodig, alleen de buis om je tas aan te hangen" zei Wim. Om alles zoveel mogelijk lichtgewicht te maken, maakte hij een constructie om één tas aan te hangen. Eén staande poot, die hij onder aan de achtervork vastmaakte, en een horizontale buis, die aan de bovenzijde werd bevestigd, vlak bij de rem. Het geheel wordt geschoord met een lichte tweede horizontale buis aan de andere achtervorkbuis. Omdat Wim maar weinig bagage meenam, en de tas heel dicht tegen het achterwiel aan hangt, is de asymmetrische belasting niet al te groot.
Lees hier het complete verhaal van Wim.
- Aanhanger
Sommige deelnemers rijden met een aanhanger. Alfred Hendriks beschreef zijn ervaringen met de Radical Cyclone III.
- Bovenbuistas
Tegenwoordig rijden sommige deelnemers zonder bagagedrager met tassystemen die ontworpen zijn voor Bikepackers voor lang reizen met een minimum bagage. Het gaat om zadeltassen, bovenbuistassen en stuurtassen. Voordeel is dat je geen bagagedrager meer nodig hebt, en geen zware zijtassen. Nadeel is een wat hoger zwaartepunt (minder stabiel in de bochten). De bovenbuistas kan ook wel wat in de weg zitten voor je knieën en de bidons.
Onderstaande foto laat de oplossing zien van Frenk Waltman.
Reacties van andere deelnemers vind je hier.